Posters: Rekorden!

Vi är tillbaka med en ny artikel i vår populära bloggserie "Rekorden"! Den här gången ska vi titta på affischer och några av de många gånger de dykt upp i rekordböckerna.
 

Affischer har funnits i hundratals år och används för många olika ändamål, från att annonsera kommande evenemang och marknadsföring av produkter till att uttrycka politiska åsikter men även fungera som ett konstnärligt medium. Det var i mitten av 1800-talet som användningen av affischer och populariteten ökade, detta tack vare utvecklingen av färglitografi, som gjorde massproduktion möjlig.

Världens största reklamaffisch
 Till ytan sett med enorma 28 922 kvadratmeter skapade Arby’s, en populär snabbmatskedja i USA, världens största reklamaffisch. I samband med att Arby’s började servera Coca-Cola-produkter skapades affischen och det enkla budskapet löd "Arby’s Now Has Coke." Intressant nog valdes Monowi, USA:s minsta stad, till platsen att visa upp denna gigantiska affisch!
 

Världens längsta affisch som är kommersiellt tillgängliga 
 Den längsta affischen som finns att köpa är över 12 meter lång, designad samt tillverkad av Steve Klein. Affischen visar en högupplöst bild av Vietnam Veterans Memorial, ett minnesmonument i USA som saknar svensk översättning, affischen är komplett med namnen på de 58 214 amerikaner som tragiskt förlorade sina liv i konflikten.
 

Världens längsta rad av affischer
 Under vä­rldsmä­sterskapen i judo 2019 sattes detta världsrekord på stadion Nippon Bodokan i den japanska huvudstaden Tokyo. Frivilliga från All Japan Judo Federation radade upp 2 019 affischer sida vid sida; varje affisch visade en judoutövare med svart bälte, vilket skapade en obruten, visuellt imponerande linje.
 

Världens dyraste affisch
 Den högsta summan som någonsin har betalats för en affisch är hela 690 000 USD (cirka 7 500 000 kr!). Affischen är en reklam för Metropolis, den ikoniska sci-fi-filmen från 1927 av österrikaren Fritz Lang, och det finns endast fyra exemplar i världen.
 

Världens största affischsamling
 Lupe och Norm Nielsen från USA började samla på affischer 1991 och äger idag cirka 2 000, alla är utställda i en särskild byggnad. Bland affischerna finns flera värdefulla exempel från 1800-talet.
 

Affischer är mycket populära både bland företag som vill annonsera samt privatpersoner som vill inreda sina hem, att erbjuda dem med dina motiv i din print-on-demand-butik är därför en utmärkt idé. En av dina kunder kanske till och med blir en rekordhållare med sin affisch! Texprint erbjuder både liggande och stående format, som trycks digitalt i högsta kvalitet och med vilken design som helst, till det mest konkur­rens­kraf­tiga priset.
 

Läs mer om våra affischer och vårt kompletta sortiment på Texprints webbplats. Om du inte redan gjort det, prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev och följ oss på Instagram och Facebook för att hålla dig uppdaterad.

Publicerat i Produktnyheter den